menu

Aanvraagformulier toegangspas/milieupas voor bewoners

Is uw huidige pas kapot, of bent u deze verloren en wilt u daarom een nieuwe pas aanvragen? Bent u inwoner van Schiedam en heeft u geen pas ontvangen? Vult u, voor het aanvragen van de pas, onderstaand formulier volledig in. De pas wordt naar uw huisadres verzonden. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Let op: bij het aanvragen van een nieuwe pas wordt de oude pas automatisch geblokkeerd.

Achternaam:*

Voorletters:*

Email:*

Telefoon:*

Straat:*

Huisnummer + toevoeging:*

Postcode:*

Woonplaats:*

Reden aanvraag:*

Veelgestelde vragen

  • Restafvalcontainer met toegangspas in Schiedam

    Wat moet ik doen als ik de pas voor de ondergrondse container kwijt bent?

    Als uw toegangspas voor de ondergrondse container niet meer werkt, dan contact met ons op via info@irado.nl of bellen via 010 – 262 1000. We blokkeren dan uw oude pas en sturen u een nieuw pas toe. Er wordt één pas per adres uitgegeven.

    Mijn pas werkt niet. Wat nu?

    U kunt hiervoor Irado mailen via info@irado.nl of bellen via 010 – 262 1000.

    Op welke restafvalcontainer kan ik mijn pas gebruiken?

    Met de toegangspas kunt u in de hele wijk uw restafval kwijt. Dat is handig als er bijvoorbeeld een container verstopt zit.

    Waarom wordt er gewerkt met een toegangspas?

    De pasjes worden gebruikt om te zorgen dat er geen illegaal (bedrijfs)afval in de containers wordt gestort. Bovendien is de capaciteit van de containers berekend op het aantal huishoudens. Op grond van het aantal klepopeningen krijgen we een indicatie wanneer we de container moet legen. De ophaalfrequentie kan op deze manier worden bijgesteld.

    Waarom is er voor toegangscontrole op ondergrondse containers gekozen?

    De gemeente Schiedam en Irado hebben voor de invoering van toegangscontrole (het systeem met pasjes) gekozen om een aantal redenen. Door het invoeren van pasjes wordt het illegaal in de container dumpen van afval voorkomen en wordt het mogelijk volle containers te voorkomen. Wij krijgen namelijk een signaal als de container bijna vol is. Door deze maatregelen worden kosten bespaard wat een gunstig effect heeft op de afvalstoffenheffing die door de bewoners wordt betaald. Daarnaast is het door de toegangscontrole mogelijk geworden dat een containerstoring automatisch bij Irado wordt gemeld zodat wij storingen sneller kunnen verhelpen.

    Moet ik straks gaan betalen voor het afval dat ik in de container doe?

    Nee. U betaalt afvalstoffenheffing aan de gemeente. U hoeft niet extra te gaan betalen voor het afval dat u met de pas in de container doet. De invoering van het pasje is bedoeld om illegaal dumpen van afval in de container en volle containers tegen te gaan (wij krijgen een signaal als de container bijna vol is) en om storingen aan de container sneller te signaleren.

    Wat gebeurt er met mijn gegevens op de pas?

    De gegevens zijn gekoppeld aan het adres en niet aan personen. Irado doet niets met deze gegevens. Het is dus niet zo dat als u vaker vuil stort uw belasting omhoog gaat of dat u extra moet betalen als u bijvoorbeeld meer stort dan uw buurman.

    Er is afval/grofvuil naast de ondergrondse container geplaatst, wat nu?

    Maak van bijplaatsing van afval of grofvuil altijd melding bij de gemeente via telefoonnummer 14010. Het afval wordt opgeruimd en er wordt onderzocht waar het vandaan komt.

    Ik ben nieuwe bewoner op dit adres, hoe kom ik aan een pas voor de restafvalcontainer?

    Betrekt u een nieuwe woning, dan ontvangt in de week van de oplevering automatisch uw milieupas voor toegang tot de de restafvalcontainer op uw nieuwe woonadres. Verhuist u naar een bestaande woning, dan dienen de vorige bewoners de pas voor u achter te laten. Per woonadres wordt één pas verstrekt. Heeft (nog) geen pas?  Vult u, voor het aanvragen van de pas, dit formulier in.

    Ik ben mijn pas kwijt, wat nu?

    Als u uw pas voor de restafvalcontainer bent verloren, kunt u dit formulier invullen. Wij blokkeren uw oude pas en vragen een nieuwe voor u aan. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht. Wij sturen de nieuwe per post naar uw huisadres.

    Kan ik nog een extra pas voor de restafvalcontainer aanvragen?

    Ieder huishouden krijgt één pas voor de restafvalcontainer. Alleen als u kamers verhuurt kunt u evenveel passen aanvragen als het aantal kamers waarvoor u een verhuurvergunning heeft. Neem voor het aanvragen van extra passen contact op met de Klantenservice.

    Mijn pas voor de restafvalcontainer is kapot, wat nu?

    Is uw pas kapot, dan krijgt u van onze een nieuwe. U kunt dit formulier invullen. Wij blokkeren uw oude pas en vragen een nieuwe voor u aan. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht. Wij sturen de nieuwe pas per post naar uw huisadres.

    De container gaat niet open, wat nu?

    U heeft uitsluitend toegang tot de restafvalcontainer in Schiedam met een milieupas/toegangspas.

    • Heeft u geen pas, neemt u dan contact op met onze klantenservice.
    • Heeft u wel een pas, dan kan er een storing zijn in het systeem. Er verschijnt dan een melding in het beeldscherm op de container. Laat u ons dit alstublieft weten via dit formulier, zodat we dit snel kunnen verhelpen. Vermeld hierbij het containernummer.
    • U heeft met uw pas toegang tot alle restafvalcontainers in uw wijk. Mogelijk heeft uw pas (nog) geen toegang tot deze restafvalcontainer. Neemt u dan contact op met onze klantenservice. Vermeld hierbij het containernummer en uw pasnummer.

     

    Kan ik een voorkeur aangeven voor een ondergrondse container?

    Ja, u kunt een voorkeur voor een ondergrondse container aangeven bij onze Klantenservice. We bekijken uw verzoek en proberen altijd de dichtstbijzijnde container aan u toe te wijzen. Vermeld bij het aanvragen hiervan het containernummer en uw pasnummer, zodat deze aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

    Ik heb geen pas voor de restafvalcontainer, wat moet ik doen?

    Via dit formulier kunt een aanvraag indienen voor een pas.  Per adres wordt één pas verstrekt.

     

    • Toegangscontrole bij de milieustraat Schiedam

      Wat is het verschil tussen de toegangspas en de milieupas?

      Er is geen verschil in het gebruik van beide passen. U heeft met beide passen toegang tot de milieustraat. De milieupas is een moderne versie met nieuwe naam van de toegangspas.

      Indien u al in het bezit bent van een toegangspas voor de restafvalcontainer, dan heeft u hiermee ook toegang tot de milieustraat. U kunt hiervoor geen tweede pas aanvragen.

      Bewoners die geen gebruik maken van de afgesloten restafvalcontainer in de wijk hebben een milieupas op hun huisadres. Met de milieupas voor bewoners heeft u toegang tot de milieustraat.

      Ik heb al een toegangspas, heb ik nu ook een milieupas nodig?

      Nee, u heeft met beide passen toegang tot de milieustraat. Indien u al in het bezit bent van een toegangspas voor de restafvalcontainer, dan heeft u hiermee ook toegang tot de milieustraat. U kunt hiervoor geen tweede pas aanvragen.

      Kan ik met de milieupas of toegangspas terecht bij andere milieustraten van Irado

      Nee, u heeft met milieu-/toegangspas uitsluitend toegang tot de milieustraat in Schiedam.

      Wat moet ik doen met mijn milieupas als ik ga verhuizen?

      Laat uw milieupas achter voor de nieuwe bewoner. De pas hoort namelijk bij het huisadres. Bij uw nieuwe woning, krijgt u de milieupas van de vorige bewoners.

      Ik heb een milieupas ontvangen. Heb ik met deze pas nu ook toegang tot de ondergrondse containers bij mij in de buurt?

      Bewoners die geen gebruik maken van de afgesloten restafvalcontainer in de wijk ontvangen uiterlijk 10 juni 2020 een milieupas op hun huisadres. Met de milieupas voor bewoners heeft u toegang tot de milieustraat.

      Alleen inwoners die gebruik maken van een ondergrondse container, hebben met deze pas ook toegang tot de ondergrondse containers in hun buurt.

      Ik heb een toegangspas voor de restafvalcontainer, krijg ik nu een extra milieupas voor de milieustraat?

      Nee, de toegangspas voor de restafvalcontainer is vanaf 10 juni 2020 ook te gebruiken voor de toegangszuil bij de milieustraat. U hoeft hiervoor geen nieuwe, of tweede pas aan te vragen. Elk huishouden heeft vanaf 10 juni één pas.

      Kan ik een 2e pas krijgen?

      Nee, elk huishouden krijgt slechts één pas. Bij het aanvragen van een nieuwe pas, wordt de oude pas direct geblokkeerd.

      Mogen inwoners van buurgemeenten gebruik maken van de milieustraat in Schiedam?

      Bedrijven en niet-inwoners van de gemeente Schiedam betalen geen afvalstoffenheffing aan de gemeente Schiedam. Maar als zij in onze gemeente afval storten, moet dit wel afgevoerd en verwerkt worden. Dit komt dan voor rekening van de inwoners van onze gemeente via de afvalstoffenheffing. En zou niet terecht zijn.

      Heb ik zonder pas ook toegang tot de milieustraat?

      Vanaf 10 juni 2020 hebben uitsluitend bezoekers met een milieupas of toegangspas van de ondergrondse restafvalcontainer toegang tot de milieustraat.

      Waarom wordt toegangscontrole ingevoerd bij de milieustraat?

      Voor de inzameling en verwerking van afval en grondstoffen wordt afvalstoffenheffing in rekening gebracht door de gemeente Schiedam. Inwoners van Schiedam hebben daarom recht op toegang tot de milieustraat. Helaas maken ook andere partijen, zoals bedrijven en niet-inwoners, oneigenlijk gebruik van de milieustraat in Schiedam. Om dit beter in de gaten te kunnen houden is de milieustraat voortaan uitsluitend toegankelijk met een pas.