Let op
De informatie die u bekijkt is niet voor uw gemeente bedoeld

Het is zomer: tijd bij Irado voor een winterse klus

Het is hartje zomer, maar we zijn druk met een winterse klus. Met de aanschaf van een extra strooiwagen moet er namelijk een nieuw routeschema voor de gladheidbestrijding worden gemaakt. En dat is niet een-twee-drie gedaan.

Allereerst worden de nieuwe routes op papier gezet. De gemeente Schiedam bepaalt welke straten en fietspaden het eerst moeten worden bestrooid. Zoals de hoofdwegen, bij het ziekenhuis, rond winkelgebieden, ouderenwoningen en scholen. Zijn de nieuwe routes eenmaal uitgestippeld en is het schema goedgekeurd, dan gaan onze collega’s de routes rijden. Onderweg slaat het navigatiesysteem van de wagen de routes op. Die worden daarna in de navigatie van alle strooiwagens gezet.

Het rijden van de routes luistert heel nauw. Als de wagen maar even moet omrijden – vanwege een opstopping bijvoorbeeld – moet de route helemaal opnieuw worden gereden, anders staat die verkeerd in het systeem. Ook de afstanden maken dat het veel werk is. Elke route is gemiddeld veertig kilometer lang.

Ondanks het extra werk in een toch al drukke periode – met dit weer schiet het onkruid aan alle kanten de grond uit – doet Irado het graag. Met de nieuwe wagen erbij, staan er straks acht strooiwagens klaar om als het vriest de gladheid te bestrijden. Daarmee maken we de straten van Schiedam een stuk sneller weer begaanbaar!

voorbereiding gladheidsbestrijding in Schiedam
De gladheid coördinatoren in Schiedam zijn zomers al aan het werk met de gladheid