Ik heb een vraag over…

Heeft u een vraag over de dienstverlening van Irado? Raadpleeg de veelgestelde vragen.

Onze Klantenservice krijgt regelmatig dezelfde vragen. Om u snel van dienst te zijn, hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op met de Klantenservice.

  • Hoe houd ik mijn container het beste schoon?

    In mijn lege container zitten nog maden. Hoe kan ik hem het beste schoonmaken?

    Maak de container schoon met kokend water en een scheut azijn of wat groene zeep. Een alternatief is schoonmaken met milieuvriendelijke middelen tegen ongedierte. Deze middelen maken ook korte metten met maden, maar zijn duurder dan de eerder genoemde huis-, tuin en keukenmiddelen.

    Ik zie maden in mijn container, en hij wordt voorlopig nog niet geleegd. Wat kan ik eraan doen?

    Klimop, of Hedera, is giftig voor maden. Leg af en toe een tak in de container om het probleem te bestrijden. Af en toe een handje zout of kalk in de bak zorgt dat maden uitdrogen, ook dat kan een oplossing zijn.

    Hoe voorkom ik stank en maden in mijn gft-container?

    Vliegen komen af op etensresten om daar hun eitjes te leggen. Als u deze resten direct verpakt in een krant of in een biologisch afbreekbare afvalzak, maakt u de container minder aantrekkelijk voor vliegen. Zo zal de bak minder snel stinken. De geur van mottenballen houdt vliegen op afstand. Bind een panty met mottenballen aan het handvat en hang ‘m in de container, dat werkt.

    Hoe voorkom ik stank en maden in mijn restafvalcontainer?

    Als u afval goed scheidt, blijft de restafvalbak schoon en fris. Er zit dan namelijk niets meer in de container dat stank of maden kan veroorzaken. Goed scheiden betekent: groente-, fruit-, tuinafval en etensresten in de gft-container. Glas, textiel, plastic verpakkingen, drankenkartons en papier brengt u naar het Afval Apart Punt. Goed scheiden is altijd beter voor het milieu. Luiers moeten bij het restafval. Verpak ze in een dichtgeknoopte (luier)zak, dat houdt de container fris en voorkomt maden.

    Hoe zorg ik voor schone en frisse containers?

    Leg een oude krant of stro onderin de containers om het laatste vocht op te nemen. En om aankoeken van afvalresten te voorkomen. Maak de containers regelmatig schoon met water en een scheut azijn of water en groene zeep.

    • Ik heb een vraag over grofvuil

      Waarom kan ik op korte termijn geen grofvuilafspraak maken?

      Als uw grofvuil wordt opgehaald, komt al het afval in één perswagen. Op de milieustraat zijn veel meer scheidingsmogelijkheiden. Gemeenten hebben wachttijden ingesteld te stimuleren dat inwoners het grofvuil eerst zelf wegbrengen naar de milieustraat.

      De wachttijd verschilt per gemeente. In Vlaardingen is de minimale wachttijd voor het maken van een grofvuilafspraak één week. Voor inwoners van de gemeente Schiedam is dat twee weken. Pas dan kunt u uw eerstkomende grofvuilafspraak inplannen. Wilt u eerder uw grofvuil kwijt, dan kunt dit dus altijd zelf brengen naar de milieustraat in uw gemeente. Eventueel door gebruik te maken van onze gratis leenaanhanger.

       

      Wordt mijn grofvuil meegenomen als het afwijkt van de aanbiedregels?

      Al het grofvuil dat wij ophalen na het maken van uw grofvuilafspraak wordt handmatig door onze beladers in de grofvuilwagen gegooid. Vanuit de Arbo-wetgeving zijn voor onze medewerkers richtlijnen opgesteld voor maximale belasting per persoon voor afmetingen en gewicht. De 30 kilogram maximum gewicht en 1,50 meter lengte zijn richtlijnen. Wanneer uw grofvuil deze richtlijnen niet te ver overschrijdt, wordt uw grofvuil volgens afspraak meegenomen.

      • Ik heb een vraag over de wijziging inzameldag voor bedrijfsrestafval

        Mijn container voor bedrijfsafval is gisteren niet geleegd

        Neemt u contact op met onze afdeling Verkoop: 010 – 631 5060.

        Ik wil een extra leging van mijn container

        Neemt u contact op met onze afdeling Verkoop: 010 – 631 5060.

        Mijn container voor bedrijfsafval is nog niet geleegd

        We rijden de hele dag en door de start van nieuwe routes kan het wat later worden dan u van ons gewend bent. Indien uw container op tijd is aangeboden en uw container goed bereikbaar is, verwachten we dat uw container vandaag nog wordt geleegd. Mocht dat onverhoopt niet zo zijn, neemt u dan op werkdagen telefonisch contact met ons op. Wij zijn op werkdagen geopend van 08.00 – 17.00 uur.

        Mijn bedrijf is gesloten op de nieuwe inzameldag. Kan dat anders?

        Neemt u contact op met de afdeling Klantrelaties. Op werkdagen tussen 8.00- 17.30 uur bereikbaar via telefoon 010-631 5060. Ook kunt u uw vraag stellen via verkoop@irado.nl, het contactformulier én de chatfunctie op onze website.

        Hoe laat wordt mijn container voortaan geleegd?

        Helaas kunt u geen belofte over een tijdstip ontvangen. Als u zorgt dat uw container om 7:30 uur is aangeboden, zorgen wij dat de container voor u wordt geleegd.

        Mijn container(s) wordt meer dan eenmaal per week geleegd en ik heb maar één brief over een wijziging ontvangen. Klopt dat?

        Het is mogelijk dat u niet van alle legingsdagen een brief ontvangt. Indien u van een legingsdag geen brief ontvangt blijft deze dag ongewijzigd. Voorbeeld: uw container wordt in de oude situatie op maandag en donderdag geleegd en in de nieuwe situatie op maandag en vrijdag. U ontvangt in dit geval één brief met een wijziging van de donderdag naar de vrijdag om de maandag gelijk blijft.

        Ik heb meer dan één container, waarom krijg ik een brief per container?

        U ontvangt meerdere brieven, omdat de brieven automatisch zijn gegenereerd. Daardoor is het helaas niet mogelijk om de informatie van meerdere containers in één brief samen te vatten.

         

        Kan ik besparen op milieu en kosten?

        Wilt u ook graag een bijdrage leveren aan het milieu en kosten besparen? Dan kunnen wij u helpen door uw afval minder vaak bij u op te halen. U ontvangt dan een extra of grotere container(s), zodat die minder vaak geleefd hoeft te worden. Zo helpt ú mee om de CO2-uitstoot en andere milieubelastende stoffen te verminderen. En bespaart u direct op kosten.

        Waarom wijzigt Irado de inzamelroutes voor bedrijfsafval?

        Als specialist op het gebied van afvalinzameling zijn we bij Irado vanzelfsprekend dagelijks bezig met duurzaamheid. Door de inzamelroutes te optimaliseren rijden onze inzamelwagens efficiënter, zodat minder brandstof wordt verbruikt. Daarmee voorkomen we uitstoot van CO2 en andere milieubelastende stoffen.

        • Ik heb een vraag over de ondergrondse container met toegangspas in Schiedam

          Waarom is er voor toegangscontrole op ondergrondse containers gekozen?

          De gemeente Schiedam en Irado hebben voor de invoering van toegangscontrole (het systeem met pasjes) gekozen om een aantal redenen. Door het invoeren van pasjes wordt het illegaal in de container dumpen van afval voorkomen en wordt het mogelijk volle containers te voorkomen. Wij krijgen namelijk een signaal als de container bijna vol is. Door deze maatregelen worden kosten bespaard wat een gunstig effect heeft op de afvalstoffenheffing die door de bewoners wordt betaald. Daarnaast is het door de toegangscontrole mogelijk geworden dat een containerstoring automatisch bij Irado wordt gemeld zodat wij storingen sneller kunnen verhelpen.

          Moet ik straks gaan betalen voor het afval dat ik in de container doe?

          Nee. U betaalt afvalstoffenheffing aan de gemeente. U hoeft niet extra te gaan betalen voor het afval dat u met de pas in de container doet. De invoering van het pasje is bedoeld om illegaal dumpen van afval in de container en volle containers tegen te gaan (wij krijgen een signaal als de container bijna vol is) en om storingen aan de container sneller te signaleren.

          Wat gebeurt er met mijn gegevens op de toegangspas?

          De gegevens zijn gekoppeld aan het adres en niet aan personen. Irado doet niets met deze gegevens. Het is dus niet zo dat als u vaker vuil stort uw belasting omhoog gaat of dat u extra moet betalen als u bijvoorbeeld meer stort dan uw buurman

          Er is afval/grofvuil naast de ondergrondse container geplaatst, wat nu?

          Maak van bijplaatsing van afval of grofvuil altijd melding bij de gemeente via telefoonnummer 14010. Het afval wordt opgeruimd en er wordt onderzocht waar het vandaan komt.

          Ik ben nieuwe bewoner op dit adres, hoe kom ik aan een toegangpas?

          Vult u, voor het aanvragen van de toegangpas, dit formulier in. U ontvangt van ons bericht over de toegangspas.

          Ik ben mijn toegangspas kwijt, wat nu?

          Als u uw toegangspas bent verloren, kunt u dit Aanvraagformulier toegangspas invullen. Wij blokkeren uw oude pas en vragen een nieuwe voor u aan. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht. Wij sturen de nieuwe per post naar uw huisadres.

          Kan ik nog een extra toegangspas aanvragen?

          Ieder huishouden krijgt één toegangspas. Alleen als u kamers verhuurt kunt u evenveel passen aanvragen als het aantal kamers waarvoor u een verhuurvergunning heeft. Neem voor het aanvragen van extra toegangspassen contact op met de Klantenservice op 010-262 1000.

          Mijn toegangspas is kapot, wat nu?

          Is uw toegangspas kapot, dan krijgt u van onze een nieuwe. U kunt dit formulier invullen. Wij blokkeren uw oude pas en vragen een nieuwe voor u aan. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht. Wij sturen de nieuwe pas per post naar uw huisadres.

          De container gaat niet open, wat nu?

          Het kan zijn dat de container al beveiligd is en u nog geen pas heeft ontvangen, neemt u dan contact op met de Klantenservice op telefoonnummer 010-262 1000.

          Gaat de container ook niet open met uw toegangspas, kan er een storing zijn in het systeem. Er verschijnt dan een melding in het beeldscherm op de container.

          Kan ik een voorkeur aangeven voor een ondergrondse container?

          Ja, u kunt een voorkeur voor een ondergrondse container aangeven bij onze Klantenservice op telefoonnummer 010-262 1000. We bekijken uw verzoek en proberen altijd de dichtstbijzijnde container aan u toe te wijzen.

          Ik heb geen toegangspas ontvangen, wat moet ik doen?

          Is uw ondergrondse container al beveiligd maar heeft u nog geen toegangspas ontvangen? Vult u dit formulier in. Onze medewerkers gaan na hoe dit heeft kunnen gebeuren en lossen het probleem voor u op.

          • Ik heb een vraag over de afvalinzameling in mijn gemeente

            Ik woon in Schiedam en wil graag een minicontainer voor oud papier

            U woont in Schiedam en wilt een eigen minicontainer voor oud papier aanvragen. Vult u daarvoor het aanvraagformulier volledig in. De minicontainer met blauwe deksel wordt vervolgens op korte termijn bij u afgeleverd. Afhankelijk van uw wijk wordt het oud papier overdag door Irado, of ’s avonds door verenigingen/scholen opgehaald. Raadpleeg de afvalkalender voor de exacte ophaaldata.

            Waar laat ik mijn lege drankenkartons, zoals melk- en vruchtenpakken?

            In de gemeente Schiedam kunt u vanaf 1 april 2015 ook uw lege drankenkartons in de Afval Apart Punt voor plastic verpakkingsafval gooien. Denkt u aan: pakken voor vruchtensappen, water en wijn, pakken voor melk, vla en yoghurt, pakken voor soep en pastasaus. Alleen geen pakken met inhoud. Graag de drankenkarton eerst platvouwen en de dop er weer op draaien. Omspoelen is niet nodig.

            In de gemeente Vlaardingen kunt u uw lege drankenkartons kwijt in de container voor restafval.

            Ik wil kunststof en textiel apart inzamelen, maar de kunststof- en textielcontainer zijn te ver voor mij. Wat kan ik doen?

            Bij de meeste supermarkten/winkelcentra vindt u Afval Apart Punten met onder meer containers voor textiel en kunststof. Als u boodschappen doet, kunt u gelijk uw zakken weggooien. U hoeft niet alles in een keer in te leveren, elke keer een beetje maakt ook al verschil. Raadpleeg het overzicht van Afval Apart Punten en vindt voor u de dichtstbijzijnde containe

            Ik wil geen minicontainer voor gft-afval, hoe geef ik dat aan?

            Iedere woning krijgt standaard een minicontainer voor restafval en een minicontainer voor gft-afval. De containers horen bij de woning en blijven eigendom van Irado. Vormt de aanwezigheid van de container echt een probleem, neem dan contact op met de Klantenservice op 010-262 1000. Wij noteren uw adres en overleggen met de gemeente wat er mogelijk is.

            Ik woon in Schiedam en wil een extra container voor restafval aanvragen, kan dat?

            U kunt alleen een extra minicontainer voor restafval aanvragen als uw huishouden bestaat uit zes personen of meer. Hiervoor dient u een verzoek met motivatie in bij de Klantenservice van Irado.  Samen met de gemeente beoordelen wij of u in aanmerking komt voor een extra minicontainer.

            Heeft u om medische redenen (bijvoorbeeld incontinentie) behoefte aan een extra container. Dan kunt u ook hiervoor een verzoek indienen bij de Klantenservice van Irado.

             

            Als mijn minicontainer om de twee weken wordt geleegd, betaal ik dan ook minder afvalstoffenheffing?

            De hoogte van de afvalstoffenheffing wordt bepaald door de gemeente, niet door Irado. Voor vragen over de afvalstoffenheffing kunt u terecht bij de gemeente.

            Wat zijn de afmetingen van de minicontainers?

            De kleine minicontainer van 140 liter is 110 x 48 x 56 centimeter.

            De grote minicontainer van 240 liter is 110 x 58 x 74 centimeter.

            (lengte x breedte x hoogte)

            • Ik heb een vraag over de gladheidsbestrijding in Schiedam

              Waarom strooit Irado niet met zand?

              Zout lost gladheid op en zand niet. Zand heeft dus geen dooiend effect en is alleen stroefmakend. De chemische reactie van zout en water zorgt wel dat het geschikt is als dooimiddel. Verkeer zorgt vervolgens voor een goede vermenging ervan op het wegdek.

              Bovendien zijn er aan het strooien van zand extra schoonmaakkosten verbonden. Het strooien van zand heeft als gevolg dat al het zand naar de goot geveegd moet worden en dat de kolken naderhand schoongemaakt moeten worden. Heel veel extra werk dus voor een middel dat veel minder effectief is dan zout op doorgaande wegen.

              Hoe belastend is strooizout voor het milieu?

              Strooizout is slecht voor het milieu. Dat staat vast. Maar om veiligheid van weggebruikers te waarborgen moeten we echt strooien. De gemeente Schiedam en Irado hebben in tijden van gladheid zoveel mogelijk oog voor het milieu. Overmatig strooien leidt er toe dat het zoute smeltwater in de bodem dringt en wortels van bomen en planten beschadigt. Om dat te voorkomen stellen we de strooizouthoeveelheid in onze wagens zo nauwkeurig mogelijk af.

              Wordt mijn afval ingezameld in de winter?

              In de winter kunnen de weersomstandigheden van invloed zijn op de afvalinzameling in uw wijk. De inzameling wordt misschien vertraagd, maar het ledigen van de (mini)containers blijven we doen.

              GFT-container

              Als het vriest is het extra lastig om de gft-containers goed te legen. Door het vocht in groente, fruit- en tuinafval vriest het makkelijk vast aan de zijwand en de bodem en krijgen we de containers soms niet helemaal leeg.

              Tips

              We hebben een paar tips voor u waarmee u voorkomt dat uw gft-afval minder gauw vastvriest aan de minicontainer:

              Zet uw gft-container in de schuur of dicht tegen het huis waar het een paar graden warmer is.

              Verpak uw gft-afval in een krant. De krant neemt het vocht op zodat het afval niet vastvriest aan de container.

              Hoe kan ik zelf de gladheid bestrijden?

              Sneeuw kunt u opruimen door het weg te schuiven. Gebruik hiervoor een sneeuwschuiver of platte schep. Dit is de goedkoopste en meest milieuvriendelijke manier.

              Let u er wel op dat u de goot en de rioolput vrijhoudt, zodat het dooiwater makkelijk kan weglopen. En veeg geen grote hoop op het fietspad en ga niet verder dan de rand van de stoep.

              De gemeente verstrekt gratis strooizout aan alle Schiedammers. Kijkt u bij veelgestelde vraag: ‘Hoe kom ik aan gratis strooizout’ voor de afhaallocatie

              Hoe kom ik aan gratis strooizout?

              Om te zorgen dat ook inwoners goed voorbereid zijn op het winterweer verstrekt Irado in opdracht van de gemeente Schiedam gratis strooizout. Hiermee ondersteunt de gemeente initiatieven van inwoners die hun eigen stoep, maar ook eventueel van hun buren – als ze weg zijn, of fysiek beperkt – schoon willen houden. Het strooizout wordt dit jaar verstrekt in zakken van 10 kilogram.

              Het strooizout kunt u tijdens openingstijden afhalen bij:

              Irado milieustraat: Fokkerstraat 550 Team Toezicht & Handhaving (LBB): Stadserf

              Waar wordt gestrooid?

              Waar en wanneer wordt gestrooid is vastgelegd in een prioriteitenplan dat door de gemeente Schiedam is samengesteld. Raadpleeg hiervoor de website van de gemeente Schiedam: www.schiedam.nl.

              Hoe bestrijdt Irado de gladheid?

              Strooiteam van Irado

              De strooiploeg bestaat uit vijf ploegen van elk acht medewerkers die deze winter deel uitmaken van de vaste strooiploeg. De ploeg wordt aangestuurd door een coördinator. Zij staan dag en nacht paraat om de gladheid op routes uit het Wintergladheidsbestrijdigingsplan te bestrijden met zeven strooivoertuigen.

              Strooiroute

              De strooiroute bestaat uit totaal 180 kilometer fietspaden- en hoofdwegenroute. Welke wegen worden gestrooid staat in het prioriteitenplan van de gemeente Schiedam.

              Strooiers voor fietspaden

              Voor de fietspaden worden speciale strooiers ingezet. De strooiers zijn aan de voorkant uitgerust met een borstel om indien nodig de sneeuw zoveel mogelijk weg te vegen. Vervolgens wordt aan de achterkant van het voertuig gestrooid. Deze wagens zijn zowel uitgerust voor het zogeheten ‘nat strooien’ als voor het ‘droog strooien’. In de zomer worden deze multifunctionele wagens ingezet voor het beheer van de openbare ruimten.

              Nat strooien

              Irado gaat de gladheid in Schiedam zoveel mogelijk preventief te lijf door nat te strooien. Een mengsel van zout en water (pekel) wordt een paar uur voordat het glad wordt uitgestrooid op het wegdek. De (natte) pekel blijft in tegenstelling tot het droge strooizout een tijd liggen en voorkomt op deze manier gladheid. Deze methode van ‘nat strooien’ is tevens beter voor het milieu, omdat er veel minder zout wordt verbruikt dan bij ‘droog strooien’.

              Weersvoorspelling

              Irado wordt via Meteo Consult dag en nacht geïnformeerd met gladheidvoorspellingen, waardoor de wagens bijtijds de wegen en fietspaden op kunnen.

              Efficient strooien

              Alle strooiwagens zijn voorzien van een zgn. Winter/Autologic systeem. Het strooiteam kan met dit navigatiesysteem de strooiroute via GPS invoeren evenals de hoeveelheid benodigde pekel en strooibreedte. Met dit technische snufje kunnen de strooiteams dus efficiënter stroo