Let op
De informatie die u bekijkt is niet voor uw gemeente bedoeld

Wat doet Irado bij gladheid?

In de koude wintermaanden zorgt Irado dat de wegen in Schiedam goed begaanbaar en ijsvrij zijn.

In de koude wintermaanden zorgt Irado dat de wegen in Schiedam goed begaanbaar en ijsvrij zijn. Dit doen we door te strooien. Onze strooiploeg bestaat uit ploegen die dag en nacht klaar staan om gladheid te bestrijden, zodat je veilig je bestemming bereikt.

Waar strooit Irado?

Waar en wanneer wij strooien staat in het Wintergladheidbestrijdingsplan van de gemeente Schiedam. Onze strooiroute bestaat uit 100 kilometer fietspaden en 150 kilometer hoofdwegen.

Hoe strooit Irado?

We hebben zeven strooiwagens waarmee we zoveel mogelijk ‘nat strooien’. Een paar uur voordat het (hard) gaat vriezen, gaan we de weg op en strooien een mengsel van zout en water (pekel) op het wegdek. We gebruiken liefst natte pekel omdat het langer blijft liggen en minder zout is dan ‘droge pekel’, en dus beter voor het milieu.

Al onze strooiwagens hebben een speciaal navigatiesysteem waarmee we de route, hoeveelheid pekel en strooibreedte kunnen instellen. Voor fietspaden gebruiken we aparte strooiwagens. Een borstel aan de voorkant veegt de sneeuw weg en aan de achterkant wordt de pekel verspreid.

Wat kan ik zelf doen om gladheid te bestrijden?

Om te zorgen dat je goed voorbereid bent op de winter, krijgen alle Schiedammers gratis strooizout. Je kunt een zak van 10 kilo strooizout afhalen bij milieustraat aan de Fokkerstraat 550.

Haalt Irado wel mijn afval op in de winter?

Irado haalt afval op bij ieder weertype. Door gladheid doen we er misschien wel iets langer over. Vooral kliko’s voor groente-, fruit- en tuinafval zijn in de winter lastig te legen, omdat het afval vastvriest aan de wanden. Om dit te voorkomen kun je je gft-kliko in de schuur zetten of dicht tegen het huis waar het een paar graden warmer is. En verpak gft-afval in een krant voordat je het in de container gooit.

Veelgestelde vragen

Zout lost gladheid op en zand niet. Zand heeft dus geen dooiend effect en is alleen stroefmakend. De chemische reactie van zout en water zorgt wel dat het geschikt is als dooimiddel. Verkeer zorgt vervolgens voor een goede vermenging ervan op het wegdek.

Bovendien zijn er aan het strooien van zand extra schoonmaakkosten verbonden. Het strooien van zand heeft als gevolg dat al het zand naar de goot geveegd moet worden en dat de kolken naderhand schoongemaakt moeten worden. Heel veel extra werk dus voor een middel dat veel minder effectief is dan zout op doorgaande wegen.

Strooizout is slecht voor het milieu. Dat staat vast. Maar om veiligheid van weggebruikers te waarborgen moeten we echt strooien. De gemeente Schiedam en Irado hebben in tijden van gladheid zoveel mogelijk oog voor het milieu. Overmatig strooien leidt er toe dat het zoute smeltwater in de bodem dringt en wortels van bomen en planten beschadigt. Om dat te voorkomen stellen we de strooizouthoeveelheid in onze wagens zo nauwkeurig mogelijk af.

In de winter kunnen de weersomstandigheden van invloed zijn op de afvalinzameling in uw wijk. De inzameling wordt misschien vertraagd, maar het ledigen van de (mini)containers blijven we doen.

GFT-container

Als het vriest is het extra lastig om de gft-containers goed te legen. Door het vocht in groente, fruit- en tuinafval vriest het makkelijk vast aan de zijwand en de bodem en krijgen we de containers soms niet helemaal leeg.

Tips

We hebben een paar tips voor u waarmee u voorkomt dat uw gft-afval minder gauw vastvriest aan de minicontainer:

Zet uw gft-container in de schuur of dicht tegen het huis waar het een paar graden warmer is.

Verpak uw gft-afval in een krant. De krant neemt het vocht op zodat het afval niet vastvriest aan de container.

Sneeuw kunt u opruimen door het weg te schuiven. Gebruik hiervoor een sneeuwschuiver of platte schep. Dit is de goedkoopste en meest milieuvriendelijke manier.

Let u er wel op dat u de goot en de rioolput vrijhoudt, zodat het dooiwater makkelijk kan weglopen. En veeg geen grote hoop op het fietspad en ga niet verder dan de rand van de stoep.

De gemeente verstrekt gratis strooizout aan alle Schiedammers. Kijkt u bij veelgestelde vraag: ‘Hoe kom ik aan gratis strooizout’ voor de afhaallocatie

Om te zorgen dat ook inwoners goed voorbereid zijn op het winterweer verstrekt Irado in opdracht van de gemeente Schiedam gratis strooizout. Hiermee ondersteunt de gemeente initiatieven van inwoners die hun eigen stoep, maar ook eventueel van hun buren – als ze weg zijn, of fysiek beperkt – schoon willen houden. Het strooizout wordt dit jaar verstrekt in zakken van 10 kilogram.

Het strooizout kunt u tijdens openingstijden afhalen bij:

Irado milieustraat: Fokkerstraat 550 of Fietsenstalling gemeente Schiedam aan de Stadserf 1

Waar en wanneer wordt gestrooid is vastgelegd in een prioriteitenplan dat door de gemeente Schiedam is samengesteld. Raadpleeg hiervoor de website van de gemeente Schiedam: www.schiedam.nl.

Strooiteam van Irado

De strooiploeg bestaat uit vier ploegen van elk 13 medewerkers die deze winter deel uitmaken van de vaste strooiploeg. De ploeg wordt aangestuurd door een coördinator. Zij staan dag en nacht paraat om de gladheid op routes uit het Wintergladheidsbestrijdigingsplan te bestrijden met zeven strooivoertuigen.

Strooiroute

De strooiroute bestaat uit totaal 250 kilometer fietspaden- en hoofdwegenroute. Welke wegen worden gestrooid staat in het prioriteitenplan van de gemeente Schiedam.

Strooiers voor fietspaden

Voor de fietspaden worden speciale strooiers ingezet. De strooiers zijn aan de voorkant uitgerust met een borstel om indien nodig de sneeuw zoveel mogelijk weg te vegen. Vervolgens wordt aan de achterkant van het voertuig gestrooid. Deze wagens zijn zowel uitgerust voor het zogeheten ‘nat strooien’ als voor het ‘droog strooien’. In de zomer worden deze multifunctionele wagens ingezet voor het beheer van de openbare ruimten.

Nat strooien

Irado gaat de gladheid in Schiedam zoveel mogelijk preventief te lijf door nat te strooien. Een mengsel van zout en water (pekel) wordt een paar uur voordat het glad wordt uitgestrooid op het wegdek. De (natte) pekel blijft in tegenstelling tot het droge strooizout een tijd liggen en voorkomt op deze manier gladheid. Deze methode van ‘nat strooien’ is tevens beter voor het milieu, omdat er veel minder zout wordt verbruikt dan bij ‘droog strooien’.

Weersvoorspelling

Irado wordt via Meteo Consult dag en nacht geïnformeerd met gladheidvoorspellingen, waardoor de wagens bijtijds de wegen en fietspaden op kunnen.

Efficient strooien

Alle strooiwagens zijn voorzien van een zgn. Winter/Autologic systeem. Het strooiteam kan met dit navigatiesysteem de strooiroute via GPS invoeren evenals de hoeveelheid benodigde pekel en strooibreedte. Met dit technische snufje kunnen de strooiteams dus efficiënter strooien.