Herinrichting ‘s-Gravelandseweg
In het najaar van 2025 voert Irado in opdracht van de gemeente Schiedam werkzaamheden uit aan de ’s-Gravelandseweg. Het doel is een veiliger en overzichtelijker wegprofiel, met nieuwe asfaltlagen en meer groen in de middenberm. We pakken de weg in vijf deeltrajecten achter elkaar aan. Zo blijft de omgeving zo veel mogelijk bereikbaar en beperken we de hinder. De bus blijft rijden; waar nodig wordt de route tijdelijk aangepast.
In het kort
- Uitvoering: 1 oktober 2025 t/m 31 januari 2026
- Locatie: ’s-Gravelandseweg, Schiedam
- Opdrachtgever: Gemeente Schiedam
- Aannemer: N.V. Irado
Wat gaat er gebeuren?
- Versmallen naar één rijstrook per richting en verbeteren van de S-bocht.
- Frezen en opnieuw aanbrengen van de toplaag asfalt (meerdere fasen).
- Nieuwe kantopsluitingen en kerbdrains voor betere afwatering.
- Lokale aanpassingen aan in- en uitritten (o.a. bij de tunnelbak).
- Plaatsen van zandvangers en overige afwateringselementen.

Waarom deze herinrichting?
De huidige inrichting leidt tot onoverzichtelijke situaties en relatief hoge snelheden, vooral bij kruispunten. Door het rijprofiel aan te passen, de S-bocht te verbeteren en de afwatering te vernieuwen, maken we de weg veiliger en toekomstbestendig.
Planning
De werkzaamheden vinden plaats van 1 oktober 2025 t/m 31 januari 2026. De verbindingsweg is in zijn geheel afgesloten tijdens de werkzaamheden. Bestemmingsverkeer binnen de ‘s-Gravelandsepolder is wel mogelijk via omleidingen.
Let op: planning kan wijzigen door weer of onvoorziene omstandigheden.
Wat gaat gebeuren?
- We vernieuwen het asfalt van de rijbaan.
- Kleine aansluitingen in straatwerk (bij de tunnelbak) worden opnieuw gelegd zodat alles netjes en vlak aansluit.
- Wegmarkeringen worden opnieuw aangebracht na het asfalteren.
- De S-bocht wordt ruimer en overzichtelijker aangelegd.
- Wegmarkeringen worden opnieuw aangebracht na het asfalteren.
- Langs de buitenzijde van de rijbaan komt een nieuwe rand met waterafvoer (afvoergoot in de rand) zodat regenwater sneller weg kan.
- Aan de andere zijde van de rijbaan plaatsen we nieuwe geleideranden met daarachter een groene strook (overrijdbaar in geval van nood) voor een duidelijkere scheiding en een netter straatbeeld.
- De middenberm wordt onttegeld en gevuld met teelaarde/bomenzand, als basis voor gras en bomen die later in het plantseizoen worden aangebracht.
- Zijstraten sluiten we opnieuw aan op de hoofdweg met nieuwe opritblokken.
- De bushalte aan de oostzijde wordt opgeknapt en gelijkvloers gemaakt, zodat in- en uitstappen makkelijker en veiliger wordt.
Wat gaat hier gebeuren?
- We vernieuwen het asfalt en verwijderen per rijrichting 1 rijstrook.
- Wegmarkeringen worden opnieuw aangebracht na het asfalteren.
- Langs de buitenzijde van de rijbaan komt een nieuwe rand met waterafvoer (afvoergoot in de rand) zodat regenwater sneller weg kan.
- Aan de andere zijde van de rijbaan plaatsen we nieuwe geleideranden met daarachter een groene strook (overrijdbaar in geval van nood) voor een duidelijkere scheiding en een netter straatbeeld.
- De middenberm wordt onttegeld en gevuld met teelaarde/bomenzand, als basis voor gras en bomen die later in het plantseizoen worden aangebracht.
- Zijstraten sluiten we opnieuw aan op de hoofdweg met nieuwe opritblokken.
- De bushaltes worden gelijkvloers aangelegd en voorzien van een afwateringssysteem.
Wat gaat hier gebeuren?
- We vernieuwen het asfalt en maken een versmalling op het stuk van zuid richting noord.
- Wegmarkeringen worden opnieuw aangebracht na het asfalteren.
- Langs de buitenzijde van de rijbaan komt een nieuwe rand met waterafvoer (afvoergoot in de rand) zodat regenwater sneller weg kan.
- Aan de andere zijde van de rijbaan plaatsen we nieuwe geleideranden met daarachter een groene strook (overrijdbaar in geval van nood) voor een duidelijkere scheiding en een netter straatbeeld.
- De middenberm wordt onttegeld en gevuld met teelaarde/bomenzand, als basis voor gras en bomen die later in het plantseizoen worden aangebracht.
Wat gaat hier gebeuren?
- We vernieuwen het asfalt van de rijbaan.
- Wegmarkeringen worden opnieuw aangebracht na het asfalteren
Fasering
- volgt
De werkzaamheden zijn in deeltrajecten verdeeld. Door steeds één gedeelte tegelijk af te sluiten blijft de rest van het gebied en de kruispunten zo lang mogelijk toegankelijk voor bestemmingsverkeer binnen de ‘s-Gravelandsepolder. De verbindingsweg blijft gedurende het gehele project afgesloten.
Ook worden de werkzaamheden binnen ieder traject logisch gebundeld, waardoor we sneller en efficiënter kunnen werken en de afsluitingen korter duren. Zo ontstaat een overzichtelijke en voorspelbare aanpak waarbij overlast beperkt blijft en de omgeving stap voor stap merkt dat de weg veiliger, groener en overzichtelijker wordt.
Wat merk je ervan?
- Tijdelijke lagere snelheid en versmalde rijbanen.
- (Gedeeltelijke) omleidingen; volg de borden en aanwijzingen ter plaatse.
- De verbindingsweg tussen Schiedam Noord en het gedeelte van Schiedam onder de A20 blijft gedurende het gehele project afgesloten.
- Weekendwerk in fase 1 om hinder te beperken.
Bereikbaarheid
- Bedrijven blijven bereikbaar.
- Busroutes worden zo veel mogelijk ontzien.
- Hulpdiensten hebben altijd doorgang.
- Omleidingen via Fokkerstraat/Van Heekstraat zijn beperkt inzetbaar door bestaande drukte.
- De ‘s-Gravelandseweg is voor doorgaand verkeer afgesloten.
Meer weten?
Bedrijven en bewoners in het aangrenzende gebied worden actief geïnformeerd via brieven en borden langs de ‘s-Gravelandseweg. Ook is het mogelijk om de voortgang via de Bouwapp te volgen.
Heb je vragen over de uitvoering? Neem dan contact op met Irado via het onderstaande formulier.