Onze organisatie

Buiten, de ruimte van ons samen. Dát is waar wij ons als Irado dagelijks voor inzetten. Dat doen wij met 241 medewerkers voor ruim 100.000 huishoudens in onze regio. Met onze medewerkers, kennis en middelen maken we het verschil in de buitenruimte. Ons vakmanschap draagt bij aan fijn leven in een schone en verzorgde stad. Een plek waar mensen zich thuis voelen, nu en straks.

Dat wij dat elke dag kunnen doen, danken wij aan het vertrouwen van onze opdrachtgevers en aandeelhouders. Samen met hen hebben wij in onze strategie beschreven welke activiteiten we de komende jaren uitvoeren en verder ontwikkelen. Met ons achterhoofd steeds onze kernwaarden: betrokken, veelzijdig en duurzaam. Want die zijn leidend bij alles wat we doen voor de samenleving.

Strategie

Onze strategie hebben we beschreven in ons strategisch meerjarenplan 2021-2024. Dat plan is opgebouwd rond de volgende vijf thema’s:

In dit thema lichten wij toe hoe we onze dienstverlening verder willen ontwikkelen: gericht op partnerschap en met onderscheidend vermogen.

Wij beschrijven onze bijdrage aan de transitie naar een circulaire economie en hoe we onze bedrijfsvoering verder  verduurzamen.

We belichten op welke wijze wij de samenwerking willen opzoeken met bewoners en kansen willen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Wij geven hier aan op welke wijze wij onze organisatie gaan verbeteren: met een excellente dienstverlening als doel.

In dit thema beschrijven we onze schaalgrootte en governance en schetsen we de ruimte en mogelijkheden voor groei: via samenwerking en schaalvergroting

Het jaar 2024 was het laatste jaar van de planperiode. In 2024 hebben we een nieuw strategisch meerjarenplan voor de periode 2025–2028 voorbereid. Dit strategisch meerjarenplan vind je hier:

Samen met bewoners, bedrijven en gemeenten

Hoe zochten we in 2023 de samenwerking op met bewoners, bedrijven en gemeenten?

Samenwerken met bewoners

Veel Capellenaren helpen om hun wijk schoon te houden door zo af en toe zwerfvuil op te ruimen. Er zijn inmiddels ruim 2000 gratis zwerfvuilgrijpers verstrekt. Op de landelijke Opschoondag in maart 2023 en op de CleanUp Day in september 2023 hebben scholen, bedrijven en bewoners delen van de gemeente schoongemaakt. Ruim 115 containeradoptanten besloten zich direct in te zetten voor een schone buurt. Zij adopteerden samen ruim 333 containers.

In 2023 organiseerden we in Schiedam twee Schone Wijk Acties. Ruim 400 mensen hebben zich hiervoor aangemeld. Dit aantal is nog boven op de deelnemers die al in 2020, 2021 én 2023 een afvalgrijper hebben ontvangen. Samen staken de Schiedammers de handen uit de mouwen en hebben in hun buurt het zwerfafval opgeruimd. Ook organiseerde het programma Schiedam Schoon bijeenkomsten om Schiedammers te enthousiasmeren om zelf ook een stukje buitenruimte schoon te houden.

In de Vop-wijk (Vettenoordsepolder) zijn we in 2023 gestart met schouwen van de openbare ruimte samen met bewoners, gemeente en WaterWeg Wonen. Op die manier werken we met elkaar aan de leefbaarheid van de wijk. (Zwerf)afval is hier onderdeel van. Ook in de Westwijk denken we mee over de leefbaarheid in de wijk en nemen samen met bewoners deel aan de schouwen.

Klantcontact: digitaal én persoonlijk

Contact met onze klanten hebben we graag. Dat geldt voor al onze collega’s: op kantoor, op straat, bij onze afvalbrengpunten of in onze voertuigen.

Bewoners kunnen ons digitaal op veel manieren bereiken, zoals via chat, e-mail, onze socialemediakanalen en website. Zo kunnen ze snel en gemakkelijk een vraag stellen of een melding doen.

We werken digitaal waar het kan én persoonlijk waar het nodig is. Want we weten dat mensen persoonlijk contact soms prettiger vinden; daarom zijn we goed bereikbaar per telefoon en kunnen bewoners ons altijd aanspreken bij bijvoorbeeld wijkoverleggen en activiteiten in de wijk.

Als inwoners met ons hebben gechat of gemaild, meten we direct hoe zij het contact met ons hebben ervaren. Dat doen we via een digitale vragenlijst. Zij geven ons in 2023 het cijfer 6,45. Met dit cijfer worden deskundigheid, snelheid en klantvriendelijkheid beoordeeld. Inwoners waarderen onze klantvriendelijkheid, maar deskundigheid en snelheid vragen nog aandacht.

Samenwerken met bedrijven

Irado haalt afval op, bij bedrijven, scholen en verenigingen. Vanuit de missie 0% restafval doen we dat zo duurzaam mogelijk. Met een afvalbeheersplan op maat helpt Irado organisaties bij het voorkomen, scheiden en hergebruiken van afval. Met dit plan maken ze reststromen inzichtelijk, zodat deze kunnen worden ingezet als grondstof. Zo worden steeds meer organisaties afvalvrij. Dat is goed voor het milieu en het bespaart kosten. Inmiddels zijn 330 klanten afvalvrije ondernemers geworden.

In winkelgebieden biedt ons concept Team Zero de oplossing: emissievrij, dus zonder CO2-uitstoot, ophalen van vooraf gescheiden bedrijfsafval met een 100% elektrisch voertuig.

Duurzaam en circulair

Wij geloven in een circulaire economie en het verduurzamen van onze bedrijfsvoering om zo bij te dragen aan een betere wereld.

Afgelopen jaren reden onze voertuigen op cng. We hebben daarbij gekozen voor de groene variant, namelijk groengas. Een deel van het huisvuil dat wij inzamelen en door Omrin wordt verwerkt, wordt omgezet in brandstof voor onze vuilniswagens en BOR-voertuigen.

We zien in de markt een steeds groter aanbod elektrische voertuigen met verbeterde bedrijfszekerheid en batterijcapaciteit. Daarom stappen we van cng over op elektrisch. De verduurzaming van ons wagenpark zetten we de komende jaren door met het verder reduceren van onze CO2-uitstoot, de overstap naar emissievrije voertuigen en met hernieuwbare energie. We hebben in 2023 de eerste elektrische vuilniswagen besteld die we in 2024 in gebruik hebben genomen. Daarom hebben we ook geïnvesteerd in nieuwe laadvoorzieningen.

Elektrificatie van gereedschappen heeft onze voorkeur. Als middelen aan vervanging toe zijn, kijken we of er een geschikt elektrisch gereedschap op de markt is die aan onze kwaliteitseisen voldoet. Volledig elektrisch gereedschap is het uitgangspunt binnen onze huidige contracten en bij nieuwe overeenkomsten. In 2023 hebben we verschillende elektrische gereedschappen aangekocht; denk aan accu’s, bosmaaiers en bladblazers.

Het is helaas niet gelukt om de exploitatie van het Regionaal sorteercentrum (RSC), dat wij in 2017 in Vlaardingen in opdracht van Midwaste begonnen zijn, te continueren. Ondanks alle inspanningen hebben we geen geschikte nieuwe locatie kunnen vinden en ook een verkenning met Road2Work is gestrand. Onze Midwaste partners Saver en Meerlanden en het afvalbedrijf Renewi nemen de sortering van de elektrische apparaten van ons over. Met Midwaste is afgesproken dat wij de transporten behouden en daarmee zorgen voor werkgelegenheid van onze medewerkers. De collega’s die bij het RSC werkzaam waren, hebben elders een nieuwe werkplek bij Irado gevonden. De ontvlechting heeft ons een verliespost opgeleverd ondanks een eenmalige afkoopsom van Stichting OPEN en Midwaste.

Het compacte, elektrische ophaalvoertuig van Team Zero rijdt sinds 2020 door het historisch centrum van Schiedam en haalt iedere week van maandag tot en met zaterdag gescheiden bedrijfsafval op bij onze klanten. Het grote verschil met de reguliere afvalinzameling is dat we alle soorten afvalstromen tegelijk ophalen en we dit uitsluitend op aanvraag doen.

Met deze activiteit brengen we onze ambitie in de praktijk om emissievrij (dus zonder CO₂-uitstoot) afval in te zamelen. Met het vooraf scheiden van bedrijfsafval voorkomen we bovendien dat afval onnodig in de verbrandingsoven terechtkomt. Zo werken we samen met onze klanten toe naar 0% restafval als afvalvrije ondernemingen. Het aandeel klanten dat meedoet aan dit concept is in 2023 licht gestegen naar 330.

Projecten